Ny grombil i garasjen

Ny grombil i garasjen

Even har solgt sin Toyota Celica GT-4, og samtidig kjøpt seg en ny racerbil. At han måtte selge Toyotaen for å kjøpe seg nyere bil, var veldig synd, da han helst ville beholde den en stund til. Men å ha to dyre biler i garasjen, er dessverre ikke mulig. Så nå skal han starte på nytt, med en ny verstingbil…

Fredag ble Toyotaen solgt til en mann i Nederland, som også tidligere har kjørt bil av samme type. På hans tidligere Celica var det ikke wide-track, men ellers er bilene ganske like, kunne han fortelle. Han savnet en Toyota Celica så mye at han nå bare måtte kjøpe en ny.

Den nye eieren var meget fornøyd med spesifikasjonene på bilen, og ikke minst med delepakken som fulgte med. Han smilte fra øre til øre da han testet bilen litt ved møtestedet. Celicaen skal nå nullstilles helt og skal, i følge den nye eieren, brukes i det franske grusmesterskapet nå i år.
– Vi vil ønske den nye eieren lykke til med bilen, og samtidig må jeg si at det var med tungt hjerte jeg reiste hjemover igjen uten Toyotaen, sier Even.

Evens nye bil som nå er parkert i garasjen for gjennomgang, er av samme type som han testet i oktober i fjor, da han var i England. Bilen som nå er her hjemme, er en Ford Fiesta Super 1600, og er bygget som bil nummer 007. Det var med stor spenning Even og Glenn reiste til Tyskland torsdag kveld for å hente denne bilen.
– At det skulle bli en tohjulstrekker på meg, var nesten en litt fremmed tanke i starten, forteller Even. Jeg har jo testet en maken bil tidligere, og da syntes jeg det manglet en del futt i den, legger han til.

Bilen Even nå har kjøpt, er oppgradert versjon av samme type som han testet, og fremstår nå med mye mer effekt enn testbilen han kjørte i England. Bilen har 232 hk på racingbensin, og er dermed utrolig sterk.
– Jeg gleder seg utrolig mye til å komme igang med å teste bilen, og ser frem til en sommersesong med en slik bil, kan Even fortelle.

For bilen vil foreløpig kun brukes til asfaltkjøring, og det første løpet ser ut til å bli Rally Lillehammer om 14 dager. Ambisjonene på det løpet er ikke så store, da Even først må bli litt kjent med bilen. Han kjørte en Suzuki Swift i et par løp i 1995, men utover dette har han aldri kjørt en racerbil med trekk på begge hjulene foran.
– Biler med dytt bak, eller skyv på alle fire, har jeg mer erfaring med, men jeg har uansett planer om å henge med i Rally Larvik senere i år, smiler Even lurt.

Nå skal bilen sjekkes, og motor og girkasse monteres og klargjøres. All profilering fra tidligere eier skal av, oljer skal skiftes, og seter må monteres og justeres. Samtidig skal den lakkeres og profileres, samt registreres før Rally Lillehammer, så det blir ikke bare å slappe av i de kommende dagene.

– Men jeg vil igjen si at jeg skulle ønske økonomien var tilstede, slik at jeg kunne beholt Toyotaen også. Det var leit å måtte selge den nå, avslutter Even.

 

Share